donderdag 2 december 2010

Sun of gods

Hallo daar weer,

Al vanaf het moment dat je in Egypt komt is daar steeds op de achtergrond dat mystieke gevoel dat je niet loslaat totdat je weer huiswaarts keert. Duizenden jaren geleden hebben de Egyptenaren een staaltje engineering laten zien die zijn weerga niet kent. Het is dit deel waar ik deze keer iets over wil vertellen, als je het eenmaal gezien hebt dan zul je weten wat ik bedoel, het gevoel dat je iets magnifieks hebt meegemaakt laat je dan niet meer los. Maar goed om niet al te veel op de zaken vooruit te lopen, eerst even de context. Al de zaken die ik gezien heb, heb ik samen met Iwan bezocht en bekeken. De toeristische trekpleisters die we hebben gezien zijn in de volgorde, Cairo, Alexandrië en Luxor. Tip: voor een geanimeerd tweede verslag, bezoek de blog van Iwan, als link toegevoegd op deze pagina. Cairo hebben we bezocht aan de hand van de chauffeur van Iwan, Alexandrië en Luxor werd verzorgd door Kingfisher tours, die een geweldig programma voor ons hebben neergezet.

Ok daar gaan we dan:

Als eerste hebben we het Egyptische Museum bezocht, btw. hier ben ik later nog tweemaal terug geweest, wat een zeer goede aanrader is. Dit is een giga groot gebouw waar ze slechts 5% van alle verzamelde items aldaar uit de oudheid kunnen laten zien, de rest staat in de kelder. Je raad het natuurlijk al, het Egyptisch museum heeft voornamelijk zaken uit het oude egypte, het gaat over farao's, mummies, sfinxen, amun ra, en ga zo maar door. Op de eerste plaats wordt je meteen al verpletterd door de grootheid van het museum, je stapt naar binnen en waant je eeuwen terug in de tijd. Om een en ander qua tijslijnen goed te begrijpen, de eerste Farao's hebben geleefd zo rond 3.300 jaar voor Christus, de laatste zo'n driehonderd jaar voor Christus. De tijd wordt daarbinnen onderverdeeld in 3 delen, het oude rijk, het midden rijk, het nieuwe rijk.

Nou is het zo dat een van de grootste zo niet de geweldigste ontdekkingen ooit gedaan te zien is in het Egyptisch Museum. En dan heb ik het wel te verstaan over Toetanchamon. Deze kind Farao, hij is 19 jaar geworden, is de enige Farao die ongeschonden is gevonden in zijn tombe in de valei der Koningen te Luxor. Er is een hele (grooootte) gang van het museum gewijd aan de items die daar gevonden werden, van zijn 3 sarcofagen, de binnenste is van puur goud, tot zijn hoofdmasker. Het is allemaal goud wat de klok slaat. Ongelooflijk wat die Egyptenaren allemaal klaar hebben gespeeld. Alles wat in zijn tombe lag was er opgericht dat de Farao na zijn wederopstanding weer gewoon verder kon gaan leven, dan moest hij wel eerst met zijn boot een aantal proeven afleggen, totdat hij werd geaccepteerd. Zijn 4 canopen staan er ook, hierin zijn zijn meest vitale organen opgeslagen. Grote kisten met daarop ook weer godinnen in goud bewaakten en vergezelden dezen. Er zijn ook bedden, met goud afgezet, zodat hij in ieder geval ook weer rustig kon gaan slapen.

Dan zijn daar in het museum 2 kamers met precies afgestemde temperatuur, vochtigheid en glazen bekistingen de mummies. Dat is echt helemaal te gek, van enkele mummies hebben ze de zwachtels afgewikkeld en kun je gewoon het gezicht, of armen, handen en noem het maar allemaal op zien. De belangrijkste mummie is toch wel die van Ramses II die qua macht en culuur het grootste erfgoed heeft achtergelaten. Wat je wel ziet is dat de Egyptenaren eerst moesten oefenen voordat ze goed waren in het mummificeren.  Het zo'n 2.000 jaar heeft geduurd voordat ze daar echt goed in waren. Het belangrijkste is dat je al het vocht uit het lichaam krijgt, plus dat er daarna stoffen aan het lichaam werden toegevoegd om rotting en verkleuring te voorkomen, daarnaast moesten natuurlijk de vitale organen eruit. En het oog wil ook wat, dus daarvoor hebben ze uiteindelijk knikkers gebruikt, wit aan de buitenkant, blauw van binnen. Wist je trouwens dat heel wat Farao's ook gewone gebreken hadden, een van de Farao's had artritis. En onze gids wist te vertellen dat Toetanchamon zeer waarschijnlijk aan malaria is gestorven. Voor Ramses II hebben ze het middelste gedeelte van de beneden verdieping van het museum gereserveerd, ik wet niet maar die Farao heeft zeer zeker aan grootheidswaanzin gelden. Voor hem gold groot groter groot. Hij heeft met name de zongod Amon Ra tot grote hoogte gebracht, de titel van dit schrijven. Amon Re was alleen heerser, hij was de opper god en de baas over alle andere goden. Als ik het goed begrepen heb kan hij zich ook als andere god voordoen wat ook wel handig is. Zijn belangrijkste verschijningsvorm was die van Ram (staat voor vruchtbaarheid). En getekend wed hij vaak met een zon boven zijn hoofd. Amon Ra werd aanbeden door het hele Egyptische volk. Hij was getrouwd met weet ik niet meer, maar zijn zoon hete Mut en was de god van de maan. Symbolisch gaf dat dan weer aan dat Amon Ra ook de baas was over de maan.

Daarnaast is het zo dat je allerhande zaken kunt terugvinden, zo gek kun je het niet bedenken. De Egyptenaren hadden al de beschikking over klokken van water, maar ook klokken gebaseerd op schaduw. Goud bewerking was hun passie, maar ook schilderen waren ze niet slecht in. Daarnaast maakten ze beelden zo groot dat als je ervoor staat je jezelf heel erg klein voelt. Je kunt mummies terugvinden van heilige koeien, krokodillen, embryo's, etc... Daarnaast zijn grote delen van het museum geweid aan de tocht die de Farao na zijn dood per boot langs de hemel maakt. Daar zijn ook weer allerhande geschriften van op Papyrus zo dat de Farao zich kon voorbereiden op die tocht, die niet zonder gevaren is. Sfinxen en sarcofagen vind je in alle maten. De sfinx valt dan met name op door de grote en is vaak uit een stuk marmer gemaakt. Half beest, half mens boezemt hij in ieder geval gezag uit.

Hierbij wil ik het even laten, zo schrijvenderwijs wordt het verhaal wel erg lang, volgende keer weer verder. Nootje: ik was de tweede keer van het hotel naar het museum verdwaald, is ongeveer 20 minuten lopen, maar bij 35 graden heb je dan op een gegeven moment wel het zweet in je onderbroek staan en dat loopt niet zo lekker,

Groetjes,
Mark

Geen opmerkingen:

Een reactie posten